Ferdinand Porsche s'en est allé

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boboracingteam
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Ferdinand Porsche s'en est allé

Message par boboracingteam »

Ferdinand Alexander Porsche est décédé le 5 Avril 2012 à Salzburg à l'âge de 76 ans.

La biographie du communiqué officiel:

Ferdinand Alexander Porsche was born in Stuttgart on 11 December 1935, the oldest son of Dorothea and Ferry Porsche. Even his childhood was shaped by cars, and he spent much of his time in the engineering offices and development workshops of his grandfather Ferdinand Porsche. In 1943 the family accompanied the Porsche company’s move to Austria, where he went to school in Zell am See. After returning to Stuttgart in 1950, he attended the private Waldorf school. After leaving school, he enrolled at the prestigious Ulm School of Design. In 1958, F.A. Porsche, as he was known by his colleagues, joined the engineering office of what was then Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG. He soon proved his great talent for design by sculpting the first model of a successor to the 356 model line out of plasticine. In 1962 he took over as head of the Porsche design studio, creating a worldwide furore one year later with the Porsche 901 (or 911). With the Porsche 911, F.A. Porsche created a sports car icon whose timeless and classical form survives to this very day in what is now the seventh 911 generation. However, in addition to passenger cars, F.A. Porsche also concerned himself with designing the sports cars of the 1960s. His best-known designs include the Type 804 Formula One racing car or the Porsche 904 Carrera GTS, now considered to be one of the most beautiful racing cars ever. In the course of the conversion of Porsche KG into a joint-stock corporation in 1971/72, Ferdinand Alexander Porsche, along with all the other family members, stood down from the company’s front-line business operations. In 1972 he founded the “Porsche Design Studio” in Stuttgart, the head office of which was relocated to Zell am See in Austria in 1974. In the decades that followed, he designed numerous classic gentlemen’s accessories such as watches, spectacles and writing implements that achieved global recognition under the “Porsche Design” brand. In parallel, with his team, he designed a plethora of industrial products, household appliances and consumer durables for internationally renowned clients under the brand “Design by F.A. Porsche”. A strong and clear design concept typifies all product designs created in his design studio to date. The credo of his design work was: “Design must be functional and functionality has to be translated visually into aesthetics, without gags that have to be explained first.” F.A. Porsche: “A coherently designed product requires no adornment; it should be enhanced by its form alone.” The design’s appearance should be readily comprehensible and not detract from the product and its function. His conviction was: “Good design should be honest.”
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trazom
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Re: Ferdinand Porsche s'en est allé

Message par trazom »

On le surnommait "Butzi" et c'est lui qui avait dessiné la toute première 901 (comme on l'appelait encore en 1964.) Peugeot ayant déjà déposé pour ses modèles tous les nombres à trois chiffres dont le deuxième était un zéro, le constructeur français s'opposa donc à ce que la nouvelle Porsche porte la désignation de 901, et c'est pour cette raison qu'elle devint la 911 avant même d'être commercialisée.
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Bullit
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Re: Ferdinand Porsche s'en est allé

Message par Bullit »

trazom a écrit :On le surnommait "Butzi" et c'est lui qui avait dessiné la toute première 901 (comme on l'appelait encore en 1964.) Peugeot ayant déjà déposé pour ses modèles tous les nombres à trois chiffres dont le deuxième était un zéro, le constructeur français s'opposa donc à ce que la nouvelle Porsche porte la désignation de 901, et c'est pour cette raison qu'elle devint la 911 avant même d'être commercialisée.
Il y a toujours eu un doute sur l'auteur du dessin original de la 901 qui est attribué par certains historiens à Erwin Komenda qui a été le chef du bureau d'études et de design Porsche de 1931 à 1966. Porsche lui doit beaucoup, à commencer par les Auto-Unions, la coccinelle et la 356.
Avec Karl Rabe, ils étaient les deux pilliers du BE Porsche...
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